تبلیغات
پایگاه فرهنگی ادبی انجمن نویسندگان ماكو - فردا زادروز اوست ...
 
نوشته شده توسط : مهدی جلیل زاده

«ولتر» از بزرگترین فلاسفه، نویسندگان، طنز گویان و روشنگران اروپا 21 نوامبر سال 1694 دیده به جهان گشود. نام او «فرانسوا ماری آرووت» بود كه اسم مستعار «ولتر» را برای خود انتخاب كرده بود و آثارش را به این نام نوشته است. ولتر در 23 سالگی به خاطر طنزی كه نوشته بود یازده ماه از عمر خود را در زندان باستیل گذرانید و در سال 1726 به خاطر نوشتن طنزی دیگر به انگلستان تبعید شد و سه سال در آنجا بود. در سال 1734 دوباره او را از پاریس تبعید كردند. با وجود این، در سال 1749 به دعوت فردریك قیصر پروس (آلمان) به آنجا رفت و سالها معاشر وی بود .
    ولتر سرانجام در سال 1759 در فرانسه در نزدیكی مرز سویس جایی را برای خود خرید و نامش را «فری» گذارد كه پاتوق و مركز تجمع روشنفكران اروپا شده بود. وی در 83 سالگی به پاریس باز گشت و چنان استقبالی از او شد كه از ذوق زدگی بیمار شد و چندی بعد در سال 1778 (و در آستانه انقلاب) در گذشت.
     28 اثر مهم از ولتر به یادگار مانده است كه دو اثر او «فرهنگ فلسفی» و «كاندید» معروفترند.
     ولتر بیش از هر كس دیگر از آزادی اندیشه و بیان و تحمل دیگران دفاع کرد. ولتر می گوید كه بدون آزادی اندیشه و بیان، انسان موجودی بدون روح و روان، و زندگانی اش جسمانی (مانند سایر جانداران) خواهد بود. ولتر بیش از هر نویسنده ای دیگر بر ضد قلدری و زور گویی و استبداد نوشته است .وی ضد رومانتیسیسم و حامی حقیقت نویسی بود. ولتر ثابت كرده است كه جنایات بزرگ نتیجه خود خواهی و جاه طلبی افرادند و این جنایات قابل مقایسه با خلافهای آدمهای كوچك نیستند؛ كوچكها تنها برابری و آزادی را می جویند و بزرگها همه چیز را می خواهند و اگر همه دنیا را هم به ایشان بدهند باز هم می خواهند و حرص می زنند.
     ولتر در باره نظامهای حکومتی می گوید: خوبی نظام به رئیس آن و مدیرانش بستگی دارد نه به نوع آن. نظامهای جمهوری اگر رئیس و مسئول خوب نداشته باشند از نظامهای سلطنتی بدترند. هر نظام جمهوری لزوما یك دمكراسی و یا عاری از ظلم نیست. به نظر ولتر، میزان دمكراسی یك كشور متناسب است با رشد سیاسی مردم و آگاهی آنان از دمكراسی و دلسوزیشان برای رعایت آن. وی گفته است که دمكراسی در كشور های كوچك، ایالت و شهر موفق تر است. این جمله ازوست: وای به روزی كه نظام قضایی یك كشور ضعیف و نفوذ پذیر باشد و یا از سوی عواملی تضعیف شود و ....

 

 

 

«فرانسوا ماری آروئه» که بعدها نام «ولتر» (Voltaire) را بر خود نهاد، در سال ۱۶۹۴ در پاریس دیده به جهان گشود. وی تحصیلات خود را در مدرسه «لویی کبیر» به پایان رساند و مدتی به شاگردی یکی از قضات دادگستری فرانسه درآمد. پس از چندی نیز جایزه آکادمی فرانسه به او داده شد.
ولتر در سال ۱۷۱۵، اشعاری بر ضد «فیلیپ دوم» از خانواده «اورلئان» سرود که باعث تبعید وی از فرانسه گشت. پس از مدتی عفو و آزاد شد، ولی دوباره مورد اتهام قرار گرفت و او را به زندان «باستیل» فرستادند، اما بعد از رهایی از زندان، زندگی راحت و آسوده ای داشت.
ولتر در سال ۱۷۲۳، منظومه‌های «هنریاد» را که درباره سلطنت «هانری چهارم» بود، منتشر كرد و در ۱۷۲۴، نمایشنامه‌ای را در پاریس به معرض تماشا گذاشت. وی در سال ۱۷۲۵، بر اثر پیشامد مجبور شد پاریس را ترک گفته و به انگلستان برود. در این زمان با چند تن از شعرای انگلیسی آشنا شد و مقاله هایی به زبان انگلیسی منتشر کرد. وی در سال ۱۷۲۹ به پاریس بازگشت و تراژدی «بروتوس» را نوشت و در سال ۱۷۴۸، نمایشنامه «سمیرامیس» را به قصد رقابت با «کره ‌بیون» به رشته تحریر درآورد. در سال ۱۷۷۶ ضمن انتقاد از آثار شکسپیر، قطعات «ایرن» و «آگاتوکل» را نوشت.
از کارهای تحقیقی وی می‌توان «تاریخ روسیه»، «فرهنگ فلسفی» و «عصر لویی چهاردهم» را نام برد. سایر آثار او عبارتند از : «مرگ قیصر»، «دوشیزه اورلئان» و «کاندید». ولتر در سی‌ام ماه مه ۱۷۷۸ به علت کار و خستگی زیاد، زندگی را بدرود گفت.
 
نظریه های ولتر
سیاسی : او نه موافق حکومت سلطنتی است و نه جمهوری، بلکه خواستار رژیمی منطبق بر قانون اساسی است.
مذهبی : او مخالف مذاهب ساختگی و طرفدار مذهب طبیعی است؛ یعنی باور ساده به خدای واحد و خالق.
اخلاقی : به نظر ولتر، خدا و طبیعت اصول زندگی اند و زندگی بدون خدا به هیچ دردی نمی خورد. وی در این باره می گوید :
«اگرخدا وجود نداشته باشد، باید آنرا خلق کنیم».
 ولتر بر این باور است كه جاودانگی و رابطه جسم و روح از درک انسان خارج است.

رساله های ولتر
به دنبال زمین لرزه «لیسبون»، ولتر دچار بدبینی شد و بر سر مساله مشیت الهی به بحث و مناظره با «روسو» پرداخت. رساله «اشعاری درباره فاجعه لیسبون»، در ارتباط با همین زمین لرزه است. «اخلاق و روحیه ملل» یكی دیگر از رساله های اوست که در آن، جنایت، جنگ، تعصب و ستمی را كه در تاریخ بشر وجود داشته، به تصویر می كشد. وی در اثر خود با نام «رساله ای درباره تعصب»، از کل بشریت در برابر تعصب دفاع می کند و باورهای آزادیخواهانه را گسترش می دهد.

سبک ولتر
ولتر به سبک کلاسیک تمایل داشت و «راسین» را به عنوان مدل خود انتخاب کرده بود. قدرت سبک او در به كار بردن استعاره و ایجاز برای جمله های کوتاه و ردیف است؛ به گونه ای که هیچ واژه ای اضافه نیست. به دلیل همین ویژگی است که او را نویسنده ای کلاسیک می دانیم.

سایر آثار ولتر
 -نامه های انگلیسی یا نامه های فلسفی(Les Lettres philosophiques)
- فرهنگ فلسفی (Dictionnaire philosophique)
- میکرومگا (Micromegs)
 - زدیگ (Zadig)
- ساده لوح (Candide)
- ایرن (Irene)
- مروپ (Merope)
- سمیرامیس(Semiramis)
- انژنو (Ingenu)
- یتیم چین (Orphlin de la Chine)
 

چند جمله ی زیبا از ولتر
 
وقتی مسئله پول پیش می آید همه پیو یك كیش و آئین میشوند.
هیچ خدمتی صادقانه تر از خدمت عاشق به معشوغ نیست.
هر چه عده متاهلین زیادتر گردد,جنایت كمتر خواهد شد.
هرچه بیشتر فكر میكنم بهتر میفهمم كه هیچ نمیدانم.
تمام تعقلات و ااستدلالات مرد با یك عاطفه زن برابری نمیكند.
تبسم زن فروغی از اشعه جانبخش آسمانست.
تصور میكنم اگر كسی فقط یك ربع ساعت بفكر زندگی خویش باشد و بیاندیشد كه آنرا اصلاح كند هر ماه از زندگی او از ماه پیش بهتر خواهد شد.
دامان زنان دبستان اولیه بشر و كارخانه آدمسازی است.
در دو راهیهای زندگی گاهی اتفاق می افتد, عاطفه و وظیفه با هم تماس پیدا میكنند كسانیكه از عاطفه پیروی مینمایند همیشه از زندگی خود مسرور و مشعوفند ولی مردمیكه در این قبیل موارد تبعیت عقل و وجدان را ترجیح داده وانجام وظیفه مینمایند غالبا از كرده خود منفعل و نادمند.
خرابی كار یك مملكت از دو چیز است:اول نداشتن مردمان عالم و لایق دوم , نبئدن آنها بر سر كارهای مملكت.
یك قلب پاك از تمام معابد و مساجد زیبای جهان زیباتر است.
حقیقت را درست بدار ولی اشتباه وانمود كن.
شما میتوانید گلی را در زیر پای خود لگدمال كنید ولی محال است كه بتوانید عطر آنرا در فضا محو كنید.
زندگانی مانند كودكی است كه تا بخواب نرفته باید گهواره اش را تكان داد.
سرنوشت یك ملت غالبا بستگی داشته است به خوب كار كردن و خوب كار نكردن جهاز هاضمه نخست وزیران ملت.
عشق شیرین تر از ازدواج است برای اینكه زمان هم شیرین تر از تاریخ است.



تاریخ انتشار : یکشنبه 29 آبان 1390 | نظرات ()
  تحلیل آمار سایت و وبلاگ